Stanowisko Rady Powiatu w sprawie budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Data: 09.02.2021 r., godz. 11.40    2453
Na wniosek Zarządu Powiatu Otwockiego, Rada Powiatu Otwockiego w dniu 29 grudnia 2020 r. podjęła stanowisko w sprawie przebiegu autostrady w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W wyniku przeprowadzonych przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, konsultacji społecznych dotyczących projektu dokumentu pn. „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko”, w ostatnim czasie powstaje wiele inicjatyw, grup i konsultacji dotyczących przebiegu planowanej obwodnicy w naszym regionie.

Rada Powiatu Otwockiego podczas XXVIII Sesji w dniu 29 grudnia 2021 r. podjęła stanowisko, w którym wyraziła swój sprzeciw wobec planowanego przebiegu autostrady. Według przedstawionego opracowania proponowane warianty drogi miałyby przebiegać przez teren 6 gmin powiatu: Wiązowny, Karczewa, Celestynowa, Kołbieli, Otwocka i Józefowa.

Radni postulują zaprojektowanie przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) na terenie powiatu otwockiego w istniejącym przebiegu drogi krajowej nr 50 z wykorzystaniem budowanego węzła „Kołbiel” i planowanej obwodnicy Kołbieli w ciągu tej drogi oraz wybudowanej obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu dróg krajowych nr 50 i 79 w powiecie piaseczyńskim i rozbudową mostu przez Wisłę w ciągu DK 50.

Rada Powiatu rekomenduje zaprojektowanie OAW w ciągu „pięćdziesiątki”, z wykorzystaniem istniejącego węzła „Kołbiel”, co pozwoli spełnić warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Mając na względzie powyższe, a w odniesieniu do etapu I konsultacji zapobiegnie to ingerencji we wsie: Glinki (gm. Karczew), Chrosna, Antoninek, Gadka, Kołbiel/Wola Sufczyńska, Władzin, Teresin (gm. Kołbiel), Pogorzel (gm. Celestynów), miasto Otwock (zabudowa w szczególności przy ul. Narutowicza oraz bliskie sąsiedztwo Narodowego Centrum Badań Jądrowych), a także wieś Kopki (gm. Wiązowna).

Radni wnioskują także o zastosowanie rozwiązań niwelujących lub eliminujących hałas w szczególności na terenach w bliskim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej i obszarów chronionych. Uważają, że nie przeanalizowano także należycie oddziaływania inwestycji na obszar Natura 2000 Dolina Środkowego Świdra oraz Rezerwat rzeki Świder, a także Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.

Ponadto przedstawione dokumenty w zakresie infrastruktury drogowej, wg radnych przedstawiają jedynie poszerzone korytarze drogowe bez wskazania wariantów planowanego przebiegu planowanej obwodnicy (OAW), co uniemożliwia odniesienie się do poszczególnych wariantów i zbadania ich wpływu na nasz region i środowisko naturalne.

Do pobrania: Stanowisko Nr 6/2020 w sprawie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko



                                                 
                                                                             Kombinacja najkorzystniejszych rozwiązań z poszczególnych odcinków decyzyjnych (Foto: GDDKiA)